گروه بین الملل: آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ای را در مورد برنامه هسته ای ایران به تصویب رساند.
تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام سازمان انرژی اتمی با ۲۱ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع انجام شد.
در این قطعنامه، از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده است تا سرنوشت تأسیسات هسته ای بمباران شده و اورانیوم غنی شده ای که در این تأسیسات نگهداری می شد را به آژانس اطلاع دهد.
روسیه، چین و نیجر به قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی رأی منفی دادند.
پیش تر ایران، روسیه و چین در بیانیه ای مشترک به شورای حکام در مورد قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده، آلمان، فرانسه و بریتانیا، تاکید کرده بودند که این ابتکار که در ظاهر برای «حمایت» از مدیرکل ارائه شده، در واقع تنها با هدف افزایش فشار و بی ثبات تر کردن هرچه بیشتر اوضاع شکننده کنونی است. این اقدام خطر تضعیف بیشتر همکاری میان آژانس و ایران را در پی داشته و تلاش های دیپلماتیک جاری را در این برهه حساس به خطر می اندازد.
در ادامه مطرح شد: مدیرکل در گزارش خود هیچ اقدامی از طرف شورای حکام را در این زمینه توصیه نمی کند. با توجه به این، ما معتقدیم که قطعنامه پیشنهادی بی موقع، غیرسازنده و سیاسی است. بنابراین از تمام کشورهای عضو مسئول می خواهیم که پیامدهای این قطعنامه را به دقت بررسی کرده و از حمایت از آن خودداری کنند.
ایران، چین و روسیه تاکید کردند: حل وفصل پایدار وضعیت فعلی تنها از طریق توقف فوری و دائمی تمام حملات، رفع تهدیدهای تجاوز بیشتر و پرهیز از مواضع یا خواسته هایی محقق خواهد شد که با حقوق ذاتی و مسلم کشورهای عضو طبق اسناد بین المللی مرتبط مغایرت دارد، از جمله حق توسعه و استفاده بدون تبعیض از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز که مطابق با ان پی تی است.
تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام سازمان انرژی اتمی با ۲۱ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع انجام شد.
در این قطعنامه، از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده است تا سرنوشت تأسیسات هسته ای بمباران شده و اورانیوم غنی شده ای که در این تأسیسات نگهداری می شد را به آژانس اطلاع دهد.
روسیه، چین و نیجر به قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی رأی منفی دادند.
پیش تر ایران، روسیه و چین در بیانیه ای مشترک به شورای حکام در مورد قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده، آلمان، فرانسه و بریتانیا، تاکید کرده بودند که این ابتکار که در ظاهر برای «حمایت» از مدیرکل ارائه شده، در واقع تنها با هدف افزایش فشار و بی ثبات تر کردن هرچه بیشتر اوضاع شکننده کنونی است. این اقدام خطر تضعیف بیشتر همکاری میان آژانس و ایران را در پی داشته و تلاش های دیپلماتیک جاری را در این برهه حساس به خطر می اندازد.
در ادامه مطرح شد: مدیرکل در گزارش خود هیچ اقدامی از طرف شورای حکام را در این زمینه توصیه نمی کند. با توجه به این، ما معتقدیم که قطعنامه پیشنهادی بی موقع، غیرسازنده و سیاسی است. بنابراین از تمام کشورهای عضو مسئول می خواهیم که پیامدهای این قطعنامه را به دقت بررسی کرده و از حمایت از آن خودداری کنند.
ایران، چین و روسیه تاکید کردند: حل وفصل پایدار وضعیت فعلی تنها از طریق توقف فوری و دائمی تمام حملات، رفع تهدیدهای تجاوز بیشتر و پرهیز از مواضع یا خواسته هایی محقق خواهد شد که با حقوق ذاتی و مسلم کشورهای عضو طبق اسناد بین المللی مرتبط مغایرت دارد، از جمله حق توسعه و استفاده بدون تبعیض از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز که مطابق با ان پی تی است.
∎

دیدگاهی ثبت نشده است