فدراسیون فوتبال با استناد به جدول ناتمام لیگ برتر که تعداد بازی تیم‌ها برابر نیست، نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا را معرفی کرد.

جدول نامتقارن لیگ برتر؛ سهمیه آسیایی به ناعادلانه ترین شکل تقسیم شد
4 هفته پیش
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خلاصه خبر:

فدراسیون فوتبال با استناد به جدول ناتمام لیگ برتر (هفته ۲۲/۲۳) که تعداد بازی تیم ها برابر نیست، استقلال، تراکتور و سپاهان را به عنوان نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۷ معرفی کرد. این تصمیم در حالی گرفته شده که تیم هایی مانند گل گهر و چادرملو با بازی های بیشتر یا کمتر در رتبه های بعدی قرار دارند و پرسپولیس قهرمان دو فصل اخیر نیز از این جمع جا مانده است. منتقدان می گویند می شد از روش میانگین امتیاز یا مدل های پیش بینی استفاده کرد.

به گزارش اخلاق نیوز؛ تصمیم فدراسیون برای معرفی نمایندگان ایران به آسیا بسیار جالب و حیرت انگیز است. تصمیمی که البته حتی در بدیهی ترین شکل خود با تناقضات بزرگی همراه شده که برای درک آن نیاز به حل معادلات پیچیده نیست. یک نگاه ساده به جدول لیگ و ستون ها مشخص می کند که حتی بدیهیات در این رابطه نادیده گرفته شده اند. جدولی که هیچ فصل مشترکی برای تیم های حاضر در آن وجود ندارد و هرگز متقارن نیست. فدراسیون فوتبالب در حالی به جدول لیگ استناد کرده که حتی تعداد بازی تیم ها نیز در آن مساوی نیست؛ اصلی که برای استتناج به نظر بدیهی ترین اتفاق است.

سه تیم نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۷ بر اساس جدول ناتمام لیگ برتر هفته بیست ودوم/بیست وسوم انتخاب شدند: استقلال صدرنشین با ۴۱ امتیاز (۲۲ بازی)، تراکتور دوم با ۳۹ امتیاز (۲۲ بازی)، و سپاهان سوم با ۳۹ امتیاز (۲۲ بازی). تصمیمی که در شرایط عادی شاید جنجالی نمی شد، اما حالا که «شرایط عادی» به تاریخ پیوسته، به یک بحران تبدیل خواهد شد.

۲۲ هفته. ۲۳ هفته. ۲۱ هفته. جدولی که تیم ها در آن با تعداد بازی های متفاوت ایستاده اند، حالا تعیین کننده سرنوشت ۳ باشگاه در بزرگ ترین تورنمنت های باشگاهی آسیاست.

استقلال با ۴۱ امتیاز صدرنشین است. ۲۲ بازی. ۱۱ برد، ۸ تساوی، ۳ باخت. ۲۹ گل زده، ۱۶ گل خورده. تفاضل +۱۳. اما این جدول ناتمام است. ۷-۹-۸ هفته باقی مانده که گویا هرگز برگزار نخواهد شد. تیمی که در میانه هفته بیست ودوم صدرنشین بود، حالا نماینده ایران است – نه به خاطر قهرمانی، به خاطر توقف و جنگ.

تراکتور با ۳۹ امتیاز دوم است. ۲۲ بازی. ۱۱ برد، ۶ تساوی، ۵ باخت. ۳۰ گل زده، ۱۲ گل خورده. تفاضل +۱۸. بهترین خط دفاع لیگ. اما ۵ باخت در ۲۲ بازی یعنی تراکتور که می توانست قهرمان شود، اما نتوانست؛ و حالا هرگز نخواهد توانست!

سپاهان با ۳۹ امتیاز سوم است. ۲۲ بازی. ۱۱ برد، ۶ تساوی، ۵ باخت. ۲۴ گل زده، ۱۳ گل خورده. تفاضل +۱۱. با تفاضل گل کمتر از تراکتور در رتبه سوم. تیمی که در ۸ هفته باقی مانده شاید می توانست صدرنشین شود، اما حالا هرگز نخواهد فهمید.

گل گهر هم با ۲۳ بازی. ۱۰ برد، ۶ تساوی، ۷ باخت. ۲۴ گل زده، ۲۴ گل خورده. تفاضل صفر. ۳۶ امتیاز. تیمی که یک بازی بیشتر از استقلال کرده، اما ۵ امتیاز کمتر دارد. تیمی که شاید در ۷ هفته باقی مانده می توانست به سپاهان نزدیک شود یا از پرسپولیس عقب بیفتد، اما حالا هرگز نخواهد توانست.

چادرملو هم شگفتی این چند سال اخیر فوتبال ایران است که از لحظه تولد تا همین حالا که خودش را مدعی آسیا می بیند، تاریخی طولانی را پشت سر نگذشته و با ۳۵ امتیاز در جایگاه پنجم ایستاده و البته همسایه بالدستی اش امیدوار است با حکم حقوقی به پایین این جایگاه هدایتش کند.

و پرسپولیس؟ ۲۲ بازی. ۳۴ امتیاز. ۶ امتیاز با صدر فاصله. تیمی که در فصول ۱۴۰۱-۱۴۰۲ و ۱۴۰۲-۱۴۰۳ قهرمان شده بود، حالا به خاطر «توقف در بدترین زمان ممکن» خودش را در آستانه حذف از صحنه می بیند. و حالا هرگز هیچ هواداری نخواهد فهمید که آیا سرخ پایتخت نشین می توانست جبران کند یا نه؟

اما مورد عجیب ذوب آهن هم جالب است. فقط۲۱ بازی. ۱۹ امتیاز. ۲ بازی کمتر از بقیه. ۲ بازی که هرگز انجام نخواهد شد. ۲ بازی که شاید می توانست در آن ها امتیاز بگیرد و از قعرجدول فرار کند، اما حالا هرگز نخواهد توانست.

پرسش از مردان سایه نشین سازمان لیگ فوتبال که افتخارشان استناد به یکی از بی نظم ترین شیوه های برگزاری چند سال اخیر فوتبال ایران است، این است که آقایان! آیا این عدالت است؟ با پافشاری بر نتیجه اشتباهی که خروجی برنامه ریزی بد شماست، دنبال چه هستید؟

فدراسیون می گوید روش جایگزین ندارد و به پیشنهاد سازمان لیگ استناد می کند. کنفدراسیون فوتبال آسیا در بخشنامه ۶ آوریل امسال خود تاکید کرد مهلت تعیین تکلیف تا ۳۱ می خواهد بود.

لیگ به خاطر جنگ سوم تحمیلی و درگیری نظامی با آمریکا و اسرائیل متوقف ماند. اما آیا واقعاً جایگزین نبود؟

چرا به جای جدول ناتمام با تعداد بازی های نابرابر، از «میانگین امتیاز» استفاده نشد؟ چرا مدل ریاضی پیش بینی که در لیگ های اروپایی در زمان کرونا استفاده شد را ندیدید؟

پاسخ ساده است: فدراسیون تاج حوصله چنین کاری را نداشت و سازمان لیگ بهاروند هم شاید ظرفیت فنی و زمانی برای چنین محاسباتی نداشت. وقتی کل کشور در بحران جنگ و تحریم و تهدید ترامپ برای حمله نظامی به ایران قرار دارد، فوتبال اولویت دست چندم می شود. اما همین اولویت ، می تواند حال مردم را خوب یا بد کند.

استقلال و تراکتور و شاید سپاهان حالا نمایندگان ایران هستند. نه به خاطر اینکه در پایان فصل بهترین بودند، بلکه به خاطر اینکه در هفته بیست ودوم/بیست وسوم جنگ، در بهترین موقعیت قرار داشتند. این شاید بزرگ ترین پارادوکس فوتبال ایران در دهه های اخیر باشد: جدول ناتمام، با بازی های نابرابر، اما سهمیه ای که عجله داشتند زودتر به ناعادلانه ترین شیوه تقسیم شود.

۲۵۳ ۲۵۸

1 بازدید
کد خبر 52176

برچسب‌ها

نظر شما

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.