نماینده مردم چناران، طرقبه شاندیز و گلبهار در مجلس شورای اسلامی، با تشریح آخرین وضعیت پروژه آزادراه مشهد-چناران، از تداوم پیگیری های ملی و استانی برای تسریع در تکمیل این پروژه مهم زیرساختی خبر داد.
حسین امامی راد با اشاره به اهمیت راهبردی محور مشهد-چناران اظهار کرد: محور مشهد- چناران به عنوان دومین محور پرتردد کشور، سالانه میزبان حدود ۱۸میلیون زائر حضرت امام رضا(ع) بوده و حجم بالای تردد در این مسیر در سال های اخیر، علاوه بر افزایش زمان سفر، موجب بروز تصادفات بسیار و خسارت های جانی شده است. از این رو، توسعه زیرساخت های حمل ونقلی این کریدور زیارتی و ارتباطی، یک ضرورت جدی برای استان و کشور محسوب می شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر پیشرفت فیزیکی کل پروژه به حدود ۳۶درصد رسیده، تصریح کرد: پیشرفت فاز نخست پروژه نیز حدود ۵/۸ درصد است و با آغاز عملیات اجرایی ۲/۵ کیلومتر ابتدایی مسیر توسط شهرداری مشهد با عنوان «بزرگراه سیدالشهدا(ع)»، روند اجرایی پروژه وارد مرحله جدیدی شده است.
نماینده مردم چناران، طرقبه شاندیز و گلبهار با اشاره به مدل اجرایی پروژه گفت: آزادراه مشهد-چناران به روش BOT اجرا می شود و سهم سرمایه گذاری آن به صورت ۵۰درصد دولت و ۵۰درصد آستان قدس رضوی تعریف شده است. تملک اراضی پروژه نیز به طور کامل بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
امامی راد با اشاره به وضعیت تأمین منابع مالی پروژه خاطرنشان کرد: مهم ترین چالش پروژه، موضوع تأمین اعتبار بوده است. تاکنون حدود هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان از سوی دولت تخصیص یافته که ۶۰۹میلیارد تومان آن مربوط به سال ۱۴۰۴ است. همچنین آستان قدس رضوی حدود ۴۰۰میلیارد تومان را به صورت نقدی و تهاتر املاک برای پروژه تأمین کرده است. برآورد می شود برای تکمیل فاز نخست پروژه، غیر از منابع مربوط به شهرداری مشهد، حدود ۷هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر مورد نیاز باشد. بر همین اساس، پیگیری تأمین منابع از مسیرهای مختلف در دستور کار قرار گرفته است.
این عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: در سال ۱۴۰۴، پنج نماینده محترم مشهد در مجموع ۲۵میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات در اختیار را به این پروژه اختصاص دادند و اینجانب به تنهایی نیز ۲۵میلیارد تومان دیگر به آن تخصیص دادم. با پیگیری انجام شده، افزون بر اعتبارات تخصیصی آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد، در قانون بودجه سال ۱۴۰۵ مبلغ ۵۶۱میلیارد تومان اعتبار از محل بودجه ملی برای این پروژه تصویب شده است.
وی با بیان اینکه تلاش کردیم این پروژه را از یک مطالبه محلی به یک اولویت ملی تبدیل کنیم، اظهار کرد: در حوزه تأمین منابع تلاش کردیم از همه ظرفیت ها از جمله اعتبارات قانون بودجه، اوراق خزانه اسلامی، مولدسازی، ماده ۵۶، مشارکت نظام بانکی، ظرفیت شهرداری مشهد، آستان قدس رضوی و اعتبارات ملی استفاده کنیم تا گره اصلی پروژه که همان تأمین اعتبار است، باز شود.
امامی راد تصریح کرد: یکی از راهبردهای اصلی ما، بهره برداری مرحله ای از پروژه است تا مردم زودتر بتوانند از منافع آن بهره مند شوند و بر همین اساس، تکمیل و بهره برداری از ۱۶کیلومتر ابتدایی پروژه در اولویت قرار گرفته است.
نماینده مردم چناران، طرقبه شاندیز و گلبهار گفت: با وجود همه محدودیت های اعتباری کشور و شرایط اقتصادی، روند اجرای پروژه نسبت به گذشته شتاب گرفته و مجموعه اجرایی تلاش می کند با تأمین به موقع منابع، فاز نخست آزادراه را تا مهر ماه سال ۱۴۰۷ به بهره برداری برساند.
∎

دیدگاهی ثبت نشده است