حمبدرضا عزیزی فارسانی در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به فرارسیدن فصل گرما و توصیه های دولت و مسئولان برای رعایت مدیریت مصرف انرژی گفت: موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی، مطالبه ای عمومی است و این دغدغه در تریبون های مختلف از جمله رسانه ها،تابلو های شهری و نماز جمعه ها نیز مورد تأکید قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در کشور ما حدود ۲.۵ برابر میانگین جهانی است، افزود: لازم است صرفه جویی و مدیریت مصرف انرژی به یک رفتار پایدار در سطح کشور تبدیل شود؛ چرا که هر میزان کاهش مصرف، به پایداری شبکه برق و گاز و کاهش فشار بر اقتصاد ملی کمک خواهد کرد.
عزیزی ادامه داد: مدیریت مصرف انرژی دو سطح دارد؛ یک بخش در سطح کلان و در اختیار حاکمیت و دستگاه های مسئول است که باید با برنامه ریزی، سیاست گذاری و اقدامات اجرایی، زمینه مدیریت بهینه مصرف را فراهم کنند. بخش دیگر نیز به مردم و الگوی مصرف خانوارها و کسب وکارها بازمی گردد.
نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس تصریح کرد:در مجلس،هم در قالب برنامه های پنج ساله توسعه و هم قانون بودجه های سالانه، احکام متعددی برای بهینه سازی مصرف و اصلاح ساختارهای انرژی پیش بینی شده است. اگر همین احکام موجود با دقت و بدون تعلل اجرا شود، بخش قابل توجهی از مدیریت مناسب انرژی عملیاتی خواهد شد.
این نماینده مردم درمجلس دوازدهم با تأکید برنقش مردم در مدیریت مصرف،تصریح کرد: مردم باید توجه داشته باشند انرژی متعلق به همه ملت ایران است و باید به گونه ای مصرف شود که کشور به سمت نیاز به واردات نرود و در حوزه انرژی حداقل به خودکفایی و پایداری برسیم. هر فرد در زندگی شخصی خود می تواند با مدیریت مصرف برق و سایر حامل های انرژی مانند بنزین، گاز و گازوئیل، در کاهش فشار بر شبکه و اقتصاد کشور مؤثر باشد.
عزیزی با اشاره به لزوم گنجاندن برنامه های تشویقی در موضوع مصرف بهینه انرژی در ادامه پیشنهاد کرد: یکی از راهکارهای مکمل، راه اندازی و تقویت بازارهای انرژی است؛ به گونه ای که هر مشترکی که کمتر از الگوی تعیین شده مصرف می کند، بتواند مازاد صرفه جویی خود را در یک سازوکار شفاف عرضه و از منافع آن برخوردار شود. این سیاست ها می تواند به اصلاح رفتار مصرفی و هدفمندسازی مشوق ها کمک کند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت مقابله با اسراف،خاطرنشان کرد: جلوگیری از اسراف در حوزه های مختلف به ویژه در مصرف حامل های انرژی یک ضرورت است و در آموزه های دینی و نیز توصیه های امام (ره) و رهبر شهیدانقلاب همواره بر این موضوع تأکید شده است.امروز هر اقدامی برای کاهش مصرف غیرضرور، یک قدم مثبت در مسیر منافع ملی و امنیت انرژی کشور محسوب می شود./
پایان پیام
∎

دیدگاهی ثبت نشده است