سلطان احمد الجابر، مدیرعامل ادنوک، در یک رویداد خبری اعلام کرد که حتی در صورت پایان درگیری ها، بازگشت کامل صادرات نفت از تنگه هرمز تا سال ۲۰۲۷ امکان پذیر نیست. این پیش بینی تأثیرات اقتصادی جنگ علیه ایران را به طور جدی برجسته می کند.
رویترز نوشت، سلطان احمد الجابر، مدیرعامل شرکت ادنوک، تأکید کرد که حتی در صورت پایان یافتن درگیری ها در خاورمیانه، جریان کامل صادرات نفت از تنگه هرمز تا پیش از نیمه نخست سال ۲۰۲۷ به حالت عادی بازنخواهد گشت.
به گزارش مهر، این چشم انداز که یکی از بدبینانه ترین پیش بینی ها میان مدیران ارشد صنعت انرژی محسوب می شود، تأثیرات بلندمدت اقتصادی جنگ علیه ایران را به طور جدی برجسته می کند.
اختلال در تردد از تنگه هرمز، که گذرگاه حدود یک پنجم عرضه نفت جهان است، بزرگترین بحران انرژی تاریخ را رقم زده و با افزایش قیمت ها، ترس از رکود جهانی را دامن زده است.
سلطان الجابر روز چهارشنبه (۳۰ اردیبهشت) در رویداد شورای آتلانتیک تصریح کرد: «حتی اگر درگیری ها همین فردا پایان یابد، دست کم چهار ماه زمان می برد تا به ۸۰ درصد جریان پیشین نفت بازگردیم و ثبات کامل عرضه تا سه ماهه نخست یا دوم سال ۲۰۲۷ میسر نخواهد بود.»
بازار نفت تا سال ۲۰۲۷ بهبود نخواهد یافت
پیش تر «امین ناصر»، مدیرعامل شرکت آرامکوی عربستان نیز هشدار داده بود که در صورت ادامه وضع موجود تا اواسط ژوئن، بازار نفت تا سال ۲۰۲۷ بهبود نخواهد یافت.
مدیرعامل ادنوک با اشاره به شکنندگی زنجیره تأمین، از افزایش ۳۰ درصدی قیمت سوخت، ۵۰ درصدی قیمت کود و ۲۵ درصدی قیمت بلیت هواپیما خبر داد و خواستار سرمایه گذاری مجدد برای افزایش تاب آوری انرژی در جهان شد.
وی در پایان تأکید کرد: «تمام کارخانه ها و خانواده ها در حال پرداخت هزینه های این درگیری هستند و در نهایت، آسیب پذیرترین اقشار جامعه سنگین ترین صدمات را متحمل می شوند.»
دیدگاهی ثبت نشده است